محمدرضا سرشار مشهور به رضا رهگذر، متولد 1332، سابقه بیست وچهار سال گویندگی «قصه ظهر جمعه» شبکه سراسری رادیو و دو سال قصه گویی در برنامه نوجوان شبکه یک سیما(آستانه)
مدرس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، و تدریس به استادان زبان فارسی دانشگاههای هند و پاکستان (۱۳۷۶)، دست کم ۲۶ جایزه را در سطح کشور به خود اختصاص داده وبرخی از آنها، در داخل و خارج کشور، به زبانهای انگلیسی و اردو، ترجمه شدهاست. نشریه بین المللی who is who، در سال ۱۳۷۳، نام وی را به عنوان یکی از مشاهیر فرهنگ ایران به ثبت رساند.
افزون بر این آثار، از سرشار دهها مقاله، نقد و مصاحبههای تخصصی، در مطبوعات مختلف کشور به چاپ رسیده که هنوز مجالی برای تدوین آنها به صورت کتاب به دست نیاورده، اما ۴ عنوان کتاب جدید او، در دست چاپ است.
معلمی، چند سال تدریس در دانشگاه تهران، چند سال مدیری گروه آینده سازان و سردبیری همزمان سه برنامه رادیویی، ۲۴ سال گویندگی قصه ظهر جمعه، سردبیری چهار مجله ویژه کودکان و نوجوانان، سردبیری دو فصلنامه تخصی ادبی، عضویت در شورای سردبیری یک مجله تخصصی، ۱۵ سال داوری کتاب سال وزارت ارشاد، پنج سال عضویت در هیئت نظارت بر کتابهای کودکان و نوجوانان، دبیری گروه ادب و هنر دو روزنامه، مدیریت هیئت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سه دوره ریاست هیئت مدیره انجمن قلم ایران، دو دوره عضویت در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، چند سال سرپرستی واحد ادبیات حوزه هنری و... از مسئولیتهای سرشار طی سالهای پس از انقلاب بودهاست.
نویسندگی، یکی از والاترین جلوههای خلاقیت انسانی است؛ هنری که از دل اندیشه و احساس برمیخیزد و در قالب واژهها، جان میگیرد. در دنیای امروز که انتقال معنا و روایت، نقشی تعیینکننده در فرهنگ، رسانه و ارتباطات دارد، تسلط بر فنون نویسندگی تنها یک مهارت شخصی نیست، بلکه ضرورتی حرفهای و فرهنگی محسوب میشود. بسیاری از علاقهمندان به نویسندگی، استعداد و شور لازم را دارند اما در تبدیل ایده به اثر، با دشواریهایی روبهرو میشوند. دلیل این امر، ناآشنایی با ساختار علمی و نظاممند نویسندگی است. خلق یک داستان موفق، نه حاصل تصادف و الهام لحظهای، بلکه نتیجهی آگاهی از عناصر بنیادین روایت، شناخت زبان و لحن، و تسلط بر منطق درونی اثر است. از همینرو، آموزش تخصصی نویسندگی میتواند تفاوت میان «نوشتن صرف» و «آفرینش ادبی» را رقم بزند.
دوره آموزش نویسندگی دقیقاً با چنین هدفی طراحی شده است. این دوره، راهنمایی جامع برای آن دسته از افرادی است که میخواهند مسیر نویسندگی را بهصورت اصولی و حرفهای آغاز کنند. محتوای دوره بر پایهی دههها تجربهی علمی و عملی دکتر سرشار در حوزهی ادبیات داستانی شکل گرفته و به گونهای تنظیم شده که هنرجو را از نخستین گامهای ایدهیابی تا درک عناصر ساختاری داستان همراهی کند. این دوره، نه تنها به آموزش مبانی فنی داستاننویسی میپردازد، بلکه به پرورش تفکر خلاق، تقویت قدرت تحلیل، و شکلگیری نگاه شخصی هنرجو نیز توجه ویژه دارد. در نتیجه، شرکتکنندگان میآموزند چگونه ایدههای ذهنی خود را به داستانهایی ساختارمند و اثرگذار تبدیل کنند.
بدین ترتیب، این دوره فرصتی است برای آنکه علاقهمندان، دانش و مهارت خود را در محیطی علمی و هدفمند توسعه دهند، از تجربهی یکی از برجستهترین استادان این حوزه بهرهمند شوند، و گامی جدی در مسیر حرفهای شدن در عرصهی نویسندگی بردارند.
توضیح اجمالی دوره
این دوره با حضور دکتر محمدرضا سرشار با هدف تربیت نویسندگانی خلاق، ساختارمند و اندیشهورز طراحی شده است. این دوره حاصل سالها تجربهی آموزشی و پژوهشی دکتر سرشار در حوزهی ادبیات داستانی است و محتوای آن به گونهای تنظیم شده که شرکتکنندگان را از مرحلهی کشف ایده تا نگارش و بازنویسی حرفهای همراهی میکند. رویکرد اصلی دوره، ترکیب علم و تجربه است. در جلسات آموزشی، مبانی نظری داستاننویسی با تمرینهای عملی و تحلیل آثار نمونه در هم میآمیزد تا فراگیران، هم درک عمیقتری از ماهیت داستان پیدا کنند و هم توانایی بهکارگیری اصول در نوشتار خود را به دست آورند.
شرکت در این دوره به علاقهمندان کمک میکند تا:
اصول بنیادین روایت و ساختار داستان را بشناسند و درک کنند که چگونه هر داستان از تعامل میان ایده، شخصیت و پیرنگ شکل میگیرد.
ایدههای خام ذهنی را به طرحهایی قابلاجرا و روایتهایی هدفمند تبدیل کنند.
با عناصر ششگانهی داستان — از پیرنگ تا درونمایه — به صورت علمی و کاربردی آشنا شوند.
فنون ایدهپردازی و خلاقیت در نویسندگی را بیاموزند و توانایی خود را در تولید سوژههای نو تقویت کنند.
مهارت تحلیل و نقد آثار ادبی را به دست آورند و بتوانند نقاط قوت و ضعف نوشتههای خود یا دیگران را شناسایی کنند.
اصول بازنویسی و ویرایش خلاقانه را فراگیرند تا بتوانند کیفیت نهایی آثار خود را بهصورت حرفهای ارتقا دهند.
با قالبهای مختلف داستانی از جمله داستان کوتاه، داستان بلند، داستانک و روایت خلاق آشنا شوند و ویژگیهای هر قالب را در عمل بیازمایند.
توانایی ایجاد سبک شخصی و لحن منحصربهفرد در نوشتار را پیدا کنند و مسیر خود را در میان سبکهای متنوع نویسندگی بیابند.
نگاه تحلیلی و تفکر روایی خود را تقویت کنند تا بتوانند از زاویهای آگاهانهتر به جهان و انسان بنگرند.
دورهی آموزشی بهصورت گامبهگام و هدفمند طراحی شده است؛ بهگونهای که هم برای نویسندگان تازهکار و هم برای افراد دارای تجربهی اولیه در نوشتن، مفید، الهامبخش و کاربردی باشد. هر بخش از آموزش، با تمرینها و مثالهای عملی همراه است تا هنرجویان بتوانند آموختههای خود را بلافاصله در متن به کار بگیرند و نتیجهی آن را در نوشتهی خود مشاهده کنند. ویژگی برجستهی این دوره در آن است که هنرجویان تنها شنوندهی مفاهیم نیستند؛ بلکه با حضور فعال در فرایند نوشتن، نقد و بازنویسی، تجربهی واقعی نویسندگی را از نزدیک لمس میکنند. در پایان دوره، شرکتکنندگان علاوه بر تسلط بر اصول فنی، اعتمادبهنفس لازم برای خلق و انتشار آثار خود را نیز به دست خواهند آورد.
درباره استاد دکتر محمدرضا سرشار
دکتر محمدرضا سرشار (با تخلص «رضا رهگذر») یکی از چهرههای برجسته و تأثیرگذار در عرصهی ادبیات داستانی، آموزش نویسندگی و نقد ادبی در ایران است. او در ۲۳ خرداد ۱۳۳۲ در شهر کازرون به دنیا آمد و مسیر تحصیلی و حرفهای خود را ابتدا در رشتههای فنی و ریاضی آغاز کرد؛ سپس با گرایش به هنر و نویسندگی، به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت.
فعالیتها و مسئولیتها
سرشار از سالهای آغازین نویسندگی حرفهای، علاوه بر نویسندگی داستان، به گویندگی نیز پرداخت و اجرای برنامهی رادیویی «قصهی ظهر جمعه» را برعهده داشت.
وی در عرصه روزنامهنگاری و سردبیری نشریات نیز فعال بوده است؛ از جمله سردبیری ماهنامههایی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوان.
یکی دیگر از مسئولیتهای مهم او، عضویت و ریاست در نهادهای ادبی بوده است. به عنوان مثال، از اعضای هیئت مؤسس و مدیران انجمن قلم ایران بوده است.
همچنین، به عنوان داور در جشنوارهها و دورههای ادبی حضور داشته و نقش مهمی در هدایت آثار تازهنویسان ایفا کرده است.
تألیفات برجسته
سرشار تاکنون بیش از ۱۳۰ عنوان کتاب در حوزههای داستان، پژوهش ادبی، نقد و نظریه داستان منتشر کرده است.
از میان آثار شناختهشدهاش میتوان به «آنک آن یتیم نظرکرده» و «مهاجر کوچک» اشاره کرد که هر دو در حوزه ادبیات نوجوانان و داستان کوتاه مورد توجه قرار گرفتهاند.
آثار او فراتر از داستان سادهاند؛ او با تألیف آثار پژوهشی و نظری نیز به تحلیل ادبیات داستانی پرداخته و بدین ترتیب، هم نویسنده و هم منتقد ادبی محسوب میشود.
جوایز و افتخارات
دکتر سرشار تا کنون بیش از ۳۰ جایزه کشوری و ملی را در حوزه ادبیات کسب کرده است.
در سال ۱۳۸۵، به مناسبت بزرگداشتی که برگزار شد، پیام مقام معظم رهبری خطاب به او صادر گردید: «آقای سرشار حق بزرگی بر ادبیات انقلاب دارند».
آثار او مانند «مهاجر کوچک» و «آنک آن یتیم نظرکرده» نیز مورد تقدیر و دریافت لوحهای افتخار قرار گرفتهاند.
برخی از آثار
رمان و داستان
داستان کودک و نوجوان
مجموعه مذهبی
پژوهشی / اقتباسی
دلفینهای مهربان
نامه آرزوها
از سرزمین نور
تحلیلی داستانی از سوره یوسف
اصیلآباد
پای تختهسیاه
10 قصه از حضرت محمد (ص)
جنگ و صلح
غیر از خدا هیچکس نبود
سفر به جنوب
قصههای عمو رحمان
بچههای ساختمان گلها
گرداب سکندر
شبح ترسناک
ببارد باران، نبارد باران
شیرین، دختر شرقی
نردبان جهان
آنجا که خانهام نیست
خوابهای خوش نوجوانی
حکایتهای عمو رحمان
روز پدر
ماهیهای خالقرمز
مهاجر کوچک
پای تخته سیاه
پشت دیوار شب
گردش علمی در جزیرهماهی
آنک آن یتیم نظرکرده
مثل روزهای زندگی
آبشار ستارهها
جزیرهماهی
داستانهای انقلاب
نوشته روی دیوار
سیرک در جزیرهماهی
اگر بابا بمیرد
به دنبال پدر
پرواز با درناها
شهری که مردم آن روی زانو راه میرفتند
ما برگزیدگان
سرفصلهای دوره آموزش نویسندگی
این دوره، مجموعهای جامع از مباحث نظری و عملی در زمینهی خلق و تحلیل داستان است. این سرفصلها با هدف تقویت توان خلاقیت، شناخت عناصر فنی و درک روح اثر ادبی تنظیم شدهاند.
مبانی و ایدهیابی در نویسندگی
هر داستان، از یک ایده آغاز میشود. ایده میتواند تصویری ذهنی، یک رویداد واقعی، یا حتی پرسشی فلسفی باشد. در بخش نخست این دوره، هنرجویان میآموزند چگونه ذهن خود را برای کشف ایدهها آماده کنند و از زندگی روزمره، اخبار، رؤیاها و تجربیات شخصی، الهام بگیرند. دکتر سرشار با ارائهی تکنیکهای ایدهیابی، به شرکتکنندگان نشان میدهد که چگونه از دل مشاهدات ساده، هستهی اولیهی داستان را بیابند و آن را به طرحی قابل گسترش تبدیل کنند. در این بخش همچنین مباحثی مانند نقش انگیزه در نوشتن، تفاوت ایده و موضوع، و اهمیت صداقت در خلاقیت ادبی بررسی میشود. هدف این است که هنرجو بداند نویسندگی نه محصول الهام ناگهانی، بلکه حاصل انضباط ذهنی و تمرین مستمر است.
عناصر و ساختار داستان
هستهی اصلی این دوره، شناخت عناصر ششگانهی داستان است؛ یعنی پیرنگ، شخصیتپردازی، زاویه دید، زبان و لحن، فضا و درونمایه. هر یک از این عناصر، نقش اساسی در شکلگیری اثر دارند و ارتباطی زنده و پویا با یکدیگر برقرار میکنند.
پیرنگ: ساختار رویدادها و نحوهی پیشبرد آنها در داستان. در این بخش، هنرجویان با مفاهیمی چون گرهافکنی، اوج، گرهگشایی و تعلیق آشنا میشوند و یاد میگیرند چگونه روایت خود را منطقی و تأثیرگذار طراحی کنند.
شخصیتپردازی: خلق شخصیتهای باورپذیر، چندوجهی و دراماتیک، از چالشهای مهم هر نویسنده است. در دورهی دکتر سرشار، روشهای معرفی غیرمستقیم شخصیت، استفاده از گفتوگو، و نمایش کنشها برای نشان دادن درون انسان بررسی میشود.
زاویه دید: انتخاب راوی مناسب، یکی از تصمیمهای سرنوشتساز نویسنده است. با شناخت انواع زاویهدیدها، هنرجو میتواند بهترین شیوهی روایت را برای انتقال حس و معنا انتخاب کند.
زبان و لحن: زبان ابزار اندیشه و لحن انعکاس نگرش نویسنده است. هنرجویان در این بخش میآموزند چگونه از زبان به عنوان عنصر زیباییشناختی و نیز ابزاری برای شخصیتسازی بهره بگیرند.
فضا: مکان و زمان داستان، فقط پسزمینه نیست؛ بلکه میتواند در شکلگیری معنا و حس اثر نقشآفرین باشد. آموزش توصیف مؤثر فضا، بخشی مهم از این سرفصل است.
درونمایه: در نهایت، هر داستان حامل پیامی ضمنی یا پرسشی بنیادین است. در این بخش، هنرجویان یاد میگیرند چگونه درونمایه را از دل پیرنگ و کنشها بیرون بکشند و آن را بهطور طبیعی در بطن اثر جاری سازند.
درک این عناصر، پایهی اصلی مهارت نویسندگی است. این دوره با ارائهی مثالهای دقیق از آثار کلاسیک و معاصر فارسی و جهانی، نشان میدهد که چگونه هماهنگی میان این عناصر، اثری ماندگار میآفریند.
ابزارها و قالبهای روایی
در ادامهی دوره، به مباحث پیشرفتهتری مانند ابزارهای روایت و قالبهای نزدیک به داستان پرداخته میشود. ابزارهای روایت شامل شگردهایی مانند گفتوگو، توصیف، فلشبک، مونولوگ درونی، حذف و تعلیق است که هر کدام تأثیری ویژه بر ریتم و تأثیرگذاری اثر دارند. هنرجویان در این بخش یاد میگیرند چگونه از این ابزارها بهدرستی استفاده کنند تا روایتشان طبیعی، پویا و خواندنی باشد. همچنین، آشنایی با قالبهایی چون داستان کوتاه، داستانک، روایت خلاق و خاطرهنگاری ادبی به شرکتکنندگان کمک میکند تا دامنهی بیان خود را گسترش دهند. دکتر سرشار تفاوتها و مرزهای میان این قالبها را تشریح میکند و با تمرینهای مقایسهای، درک عملی از ویژگیهای هر قالب به دست میدهد.
در بخش پایانی، هنرجویان با خصوصیات داستان کوتاه به عنوان یکی از مهمترین فرمهای ادبی معاصر آشنا میشوند؛ از ایجاز و تمرکز گرفته تا پایانبندی تأثیرگذار. این شناخت، راه را برای خلق آثار ادبی کوتاه اما عمیق و ماندگار هموار میکند.
مجموعه کتاب های توصیه شده توسط استاد سرشار به هنرجویان این دوره آموزشی
دوره آموزش نویسندگی با رویکرد داستان نویسی برای چه کسانی مفید است؟!
شاید علاقهمندان به حوزه کتاب و نویسندگی، کتابهای مختلفی در حوزه نویسندگی بخوانند. اما تاثیر کارگاه نویسندگی، کلاس آموزشنویسندگی، حضور در مدرسه نویسندگی و ارتباط با اساتید هیچوقت با کتاب و متون عوض نمیشوند. هر کسی که به حوزه نوشتن، رمان نویسی یا نوشتن رمان، فیلمنامه نویسی، داستان کوتاه و هر نوعی از داستان علاقه داشتهباشد میتواند مخاطب دوره اموزش نویسندگی با رویکرد داستان نویسی باشد.
نویسندگان و داستاننویسان: کسانی که به رمان، داستان کوتاه یا فیلمنامه علاقه دارند و میخواهند قلم خود را حرفهایتر کنند.
تولیدمحتواکنندگان: افرادی که برای شبکههای اجتماعی، برندها یا رسانهها محتوا تولید میکنند و میخواهند نوشتارشان جذابتر، خلاقتر و مؤثرتر شود.
معلمان و سخنرانان: کسانی که به انتقال مؤثر مفاهیم اهمیت میدهند و میخواهند با کلمات تأثیر بیشتری بر مخاطب بگذارند.
مخاطبین این دوره چه کسانی هستند؟
این دوره مخصوص کسانیه که با تمام وجود عاشق نوشتنن و میخوان یاد بگیرن چطور ایدهها، تجربهها و احساساتشون رو به داستانهایی زنده و ماندگار تبدیل کنن. اگه شما هم یکی از گروههای زیر هستین، این دوره دقیقاً برای شماست
✅ علاقهمندان به نویسندگی و داستانگویی که هنوز نمیدونن از کجا شروع کنن و دنبال یه مسیر مطمئن هستن.
✅ دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای ادبیات، هنر، سینما یا رسانه که میخوان مهارت نوشتن خلاق رو به سطح حرفهای برسونن.
✅ نویسندههای تازهکار که ایدههای خوبی دارن ولی نمیدونن چطور اونها رو به داستان منسجم تبدیل کنن.
✅ افرادی که ذهن پُر از تصویر و خیال دارن و میخوان یاد بگیرن چطور این تصاویر رو به روایتهای تأثیرگذار تبدیل کنن.
✅ علاقهمندان به فیلمنامهنویسی، تولید محتوا و داستانسرایی در رسانههای دیجیتال که میخوان اصول روایت رو درست و حرفهای یاد بگیرن.
✅ نویسندگان در مسیر رشد که دنبال بازخورد دقیق، تحلیل حرفهای و آموزش از یک استاد باتجربه هستن.
✅ کسانی که به دنبال بیان شخصی و رشد فردی از طریق نوشتناند و میخوان یاد بگیرن چطور از دل تجربههای خودشون داستان خلق کنن.
این دوره برای چه کسانی مناسب نیست؟
همه میتونن بنویسن، اما همه حاضر نیستند برای بهتر نوشتن تلاش کنن. اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق میکنه، شاید این دوره هنوز براتون مناسب نباشه
❌ اگه فقط دنبال یه سرگرمی ساده هستین و حوصله تمرین و بازنویسی ندارین.
❌ اگه فکر میکنین نویسندگی فقط یه استعداد ذاتی هستش و نیازی به یادگیری نداره.
❌ اگه تمایل ندارین بازخورد بشنوین یا روی نوشتههاتون کار کنین.
❌ اگه علاقهای به خوندن، تحلیل و یادگیری از تجربهی دیگران ندارین.
❌ اگه انتظار دارین بدون تمرین، در مدت کوتاه تبدیل به نویسندهی حرفهای بشین!
نویسندگی راهیه که با علاقه شروع میشه، با تمرین رشد میکنه، و با هدایت استاد مسیرش روشنتر میشه. اگر اهل یادگیری، تجربهکردن و رشد شخصی هستین، این دوره دقیقاً همون جاییه که باید باشید.
پیش نیاز های شرکت در دوره نویسندگی
با توجه به اینکه در این دوره از نکات ابتدایی نویسندگی تا اصول داستان نویسی تدریس می شود، اگر به دنبال ورود به دنیای نوشتن، نویسندگی خلاق، نویسندگی ادبی و حتی نویسندگی علمی هستید، و علاقه و انگیزه کافی برای داستان نویسی دارید، کلاس نویسندگی برای شما مفید است. اگر قصد دارید ایده های ذهنی خود را با استفاده از روش های اصولی به یک داستان خوب و جذاب برای مخاطب تبدیل کنید، پش نیاز شرکت در دوره نویسندگی را دارا هستید.
پس از اتمام دوره نویسندگی چه چیزهایی یاد میگیریم؟!
طرح درس کلاس داستان نویسی به تفصیل در صفحه موجود است اما به صورت خلاصه شما در ابتدای دوره نویسندگی، با نکات اولیه در مورد هنر و نویسندگی و اینکه چرا باید برای آموزش نوشتن در این دوره ها شرکت کنیم توضیح داده می شود. در ادامه راه های ایدهیابی برای موضوعات و موقعیتهای مختلفی که قابلیت تبدیل شدن به داستان را دارند بیان میشود. و در نهایت عناصر ششگانه داستان (پیرنگ، شخصیتپردازی، زاویه دید، زبان و لحن داستان و فضاسازی) و روشهایی که ایده مدنظر را به یک داستان تبدیل کنیم آموزش داده میشود.
آیا دوره نویسندگی منابع کمک آموزشی نیز دارد ؟
شما می توانید در فروشگاه طلوع حق، کتاب هایی که استاد در دوره به آن اشاره کرده اند را سفارش دهید و استفاده کنید.
پیشینه، نقش و اهمیت داستان در زندگی انسان
داستان و داستانگویی پدیده ای است که پیشینه ی آن، به قدمت پیدایش زبان و گویایی آدمیزاد است. آن چنان که، تقریبا هیچ قوم و ملت کهنی را نمی توان یافت که دارای داستانها و حکایتهای مذهبی، حماسی، اجتماعی، مذهبی و امثال آنها نباشد.
گفته میشود: یکی از مهم ترین خواستگاه های نخستین قصه ها، اعتقادات دینی و مذهبی بشر است. بیشتر قصه ها و افسانه های دوران باستان، ریشه در باورهای دینی بشر دارد.حتی در قصه های سرگرم کننده و غیر دینی، رنگ و صبغه ی اعتقادات ما بعد الطبیعی بشر، در قالب خدایان افسانه ای، نمودار شده است.
نقد در لغت به معنی (محک زدن)، (سنجیدن)، (تشخیص خوب از بد)، (آشکار کردن محاسن و معایب)، (بهین چیزی را برگزیدن و نظر کردن در اهم، به قصد بازشناسی سره از ناسره) و (تشخیص زر خالص از ناخالص) است. هرگاه این کار در مورد آثار ادبی صورت پذیرد، حاصل آن را (نقد ادبی) گویند.
در این کتاب کوچک، کوشش ما بر این است که پس از بحثی کوتاه درباره ی چیستی(ماهیت) این نقطه آغاز شکل گیری ابداع ادبی – صرفا داستان – در ضمیر نویسنده، با استفاده از تجربه های عملی نویسندگان مختلف ئاخلی و خارجی، راههای فعال سازی ذهن را، برای کسب آمادگی هرچه بیشتر و سریع تر، در جهت ایجاد نقطه ی آغاز مذکور، و پرورش صحیح آن، بیان کنیم.
دوره های مدرسه مهارتی طلوع، تماما مبتنی بر جدیدترین استانداردهای جهانی آموزشی و تجربه آموزشی 8 ساله موسسه طلوع تهیه شده است. دوره داستان نویسی در استودیوی آموزشی با بهترین کیفیت صدا و تصویر ضبط شده و امکان مشاهده بارها و بارهای هر قسمت به راحتی وجود دارد. ویژگیهای شاخص این دوره:
سبک آموزشی نوین: تدریس اساتید با شیوه نامه آموزشی موسسه طلوع مبتنی بر استانداردهای آموزش جهانی است و با نظارت کارشناس و کارگردان آموزشی می باشد.
تمرین: در قسمت های مختلف دوره، تمرین هایی گذاشته شده است که توسط استاد طراحی شده است. پس از ارسال تمرین توسط دانشجو، استاد دوره تمرین را بررسی و نظر و راهنمایی های خود را برای دانشجو ارسال مینماید یعنی در طول دوره چند بار امکان استفاده از نظر استاد به صورت شخصی برای خود را خواهید داشت.
ارتباط با استاد: در طی دوره و حتی پس از اتمام، امکان ارتباط با استاد و ارائه سوالات و چالش ها امکان پذیر خواهد بود.
گواهینامه: پس از طی کامل همه قسمت های دوره، گذراندن آزمونو ارسال تمارین پروژه نهایی گواهینامه شما صادر خواهد شد.
ضمانت بازگشت وجه:چنانچه تا سه روز پس از خرید دوره به هر دلیل از محتوای آموزشی رضایت نداشتید، میتوانید با واحد پشتیبانی تماس گرفته و وجه پرداختی خود را بهطور کامل دریافت نمایید.
توجه: با توجه به متد استریمینگ آموزشی در مدرسه مجازی طلوع، و نیاز به شرکت در مراحل طراحی شده مانند تمارین و آزمون ها، نمایش محتوای دوره تنها از طریق مراجعه با پروفایل خود به سایت مقدور است و نیازی به دانلود ویدئوها نمیباشد و این امکان نیز وجود ندارد. محتوای آموزشی برای همیشه در دسترس شماست و میتوانید بارها و بارها آن را مشاهده نمایید و حتی از به روزرسانی های احتمالی آن بهره مند گردید.
پیش نمایش دوره
خرید دوره به صورت اقساطی (در دو مرحله)
امکان پرداخت اقساطی برای این دوره فراهم شد!
به منظور تسهیل در تهیه این دوره، امکان پرداخت هزینه در دو قسط برای شما مخاطبین گرامی فراهم شده است.
پرداخت قسط اول: دسترسی شما به بخشی از دوره (30٪ محتوای ابتدایی) را باز میکند.
پرداختقسط دوم: با پرداخت این قسط، دسترسی کامل و نامحدود به تمام بخشهای دوره را دریافت خواهید کرد.
میزان اقساط با توجه به قیمت روز دوره تعیین خواهد شد.
قیمت خرید قسطی دوره آموزش نویسندگی در صورتی که هر دو قسط در بازه زمانی کمپین تخفیفی فعلی پرداخت شود، 2.950.000 میباشد.(یک قسط 1.150.000 و یک قسط 1.800.000 تومانی)
قیمت خرید قسطی دوره آموزش نویسندگی در صورتی که قسط اول در بازه زمانی کمپین تخفیفی و قسط دوم بعد از اتمام بازه زمانی کمپین تخفیفی فعلی پرداخت شود، 2.950.000 میباشد.(یک قسط 1.150.000 و یک قسط 1.800.000 تومانی)
قیمت خرید قسطی دوره آموزش نویسندگی در صورتی که هر دو قسط خارج از بازه کمپین تخفیفی پرداخت شود، 3.550.000 میباشد.(یک قسط 1.750.000 و یک قسط 1.800.000 تومانی)
یکی دیگر از روش های ایده یابی برای داستان نویسی مرور خاطرات و اتفاقاتی است که در گذشته برایمان رخ داده است. در این قسمت راجع به این روش صحبت می شود.
۱۴
مطالعه متأملانه آثار ارزشمند ادبی
۱۸:۰۲ دقیقه
مطالعه متأملانه آثار ارزشمند ادبی نیز یکی دیگر از راه های ایده یابی است که در این قسمت به آنم پرداخته میشود.
۱۵
مطالعه وسیع در سایر زمینه ها در مبحث ایده یابی
۱۵:۲۰ دقیقه
در ادامه مبحث روش های ایده یابی، مطالعه وسیع در سایر زمینه ها توضیح داده می شود.
۱۶
مراجعه به لغت نامه و فرهنگ نامه، تماشای فیلم، حفظ ارتباط با نویسندگان و محافل ادبی
۱۶:۳۲ دقیقه
مراجعه به لغت نامه، فرهنگ نامه، تماشای فیلم، نقاشی و شنیدن موسیقی و نشست و برخواست با افراد ویژه و حفظ ارتباط با نویسندگان و محافل ادبی نکات مهمی است که در این قسمت به توضیح در مورد آن ها پرداخته میشود.
۱۷
الهام گرفتن از داستان های دیگر، معکوس کردن ایده ها و امروزی کردن داستان های قدیمی
۲۲:۴۶ دقیقه
در این قسمت چند نکته جدید در مورد پیداکردن ایده برای نوشتن دستان، از جمله امروزی کردن داستان های قدیمی توضیح داده می شود.
۱۸
صفحه حوادث روزنامه ها، قرار دادن شخصیتی ویژه در شرایط حساس
۱۶:۳۴ دقیقه
صفحه حوادث روزنامه ها و قرار دادن شخصیتی ویژه در شرایط حساس میتواند به پیدا کردن سلول های بنیادین داستان(ایده یابی) بسیار کمک کند که به توضیح در مورد آن پرداخته می شود.
۱۹
نوشتن مداوم و منظم، داستان نویسی دو یا چند نفره
۱۹:۵۸ دقیقه
در آخرین قسمتی که به بخش ایده یابی مربوط می شود به نوشتن مداوم و منظم، داستان نویسی دو یا چند نفره.
۲۰
تمرین اول آموزش نویسندگی
عناصر شش گانه داستان - پیرنگ
۱
آشنایی با مفهوم قصه
۲۹:۱۷ دقیقه
بعد از بخش سلول بنیادین و پیدا کردن ایده مناسب، در این بخش آموزش میبینیم که ایده را به داستان تبدیل تبدیل کنیم. و در قسمت اول این بخش با مفهوم قصه و تفاوت آن با داستان آشنا میشویم.
۲
ارزیابی اولیه برای تبدیل قصه به داستان خوب
۱۷:۲۸ دقیقه
در این قسمت یاد میگیریم که چگونه قصه را به یک داستان خوب و به چه شکل آن را جذاب کنیم.
۳
تعریف پیرنگ
۲۱:۰۴ دقیقه
در دو قسمت قبلی این بخش با مقدمات پیرنگ آشنا شدیم. در این قسمت مفهوم پیرنگ توضیح داده می شود.
۴
داستان های واقعیت گرا و غیر واقعیت گرا
۲۵:۲۹ دقیقه
در ابتدای این قسمت تفاوت پیرنگ و در ادامه داستان های واقعیت گرا و غیر واقعیت گرا و ویژگی های آن ها توضیح داده می شود.
۵
رابطه سببیت در داستان
۲۳:۴۴ دقیقه
بعد از بحث در مورد داستان های واقعیت گرا، در بخش پنجم پیرنگ رابطه سببیت بیان میشود.
۶
نقطه آغاز داستان
۲۷:۴۰ دقیقه
در این بخش یک بحث بسیار کلیدی و ساده در پیرنگ توضیح داده می شود. توضیحات این قسمت پاسخ به این سوال است که داستان از کجا آغاز می شود؟
۷
عامل های کشش داستان
۲۲:۰۹ دقیقه
در این قسمت توضیحی در مورد عامل های کشش داستان داده میشود. در ادامه در مورد مهم ترین آن ها بحث می شود.
۸
آموزش نکاتی کاربردی برای داستانی قوی تر
۱۶:۵۸ دقیقه
در قسمت های قبی با پیرنگ آشنا شدیم. در این قسمت و قسمت بعدی نکاتی کاربردی در طراحی پیرنگ آموزش میبنیم که به قوی تر شدن داستان کمک بسیار زیادی میکند.
۹
ملاحظاتی در طراحی پیرنگ
۱۰:۱۵ دقیقه
در قسمت آخر پیرنگ، ادامه نکات و ملاحظاتی که رعایت آن در طراحی پیرنگ کمک میکند، آموزش داده میشود.
۱۰
تمرین دوم آموزش نویسندگی
عناصر شش گانه داستان - شخصیت پردازی
۱
شخصیت پردازی
۲۸:۱۷ دقیقه
از این قسمت وارد دومین عنصر از عناصر شش گانه، یعنی شخصیت پردازی می شویم.
۲
اهمیت پردازش شخصیت
۱۸:۱۰ دقیقه
در این قسمت در مورد اهمیت شخصیت پردازی در داستان صحبت می شود.
۳
تفاوت شخصیت پردازی در داستان های قدیمی و جدید
۲۰:۳۳ دقیقه
در قسمت های قبل با شخصیت پردازی و اهمیت آن در داستان آشنا شدیم. حالا در این قسمت تفاوت شخصیت پردازی در داستان های قدیمی و جدید، توضیح داده می شود.
۴
عوامل موثر در شکل گیری شخصیت – بخش اول
۲۷:۵۲ دقیقه
با 12 عاملی که در شکل گیری شخصیت موثر است، در این قسمت آشنا خواهیم شد. در ادامه 2 مورد از آن ها توضیح داده می شود.
۵
عوامل موثر در شکل گیری شخصیت – بخش دوم
۲۶:۴۰ دقیقه
ادامه عواملی که در شکل گیری شخصیت در داستان نویسی موثر هستند، توضیح داده می شود.
۶
راه های پرداخت شخصیت
۱۷:۵۱ دقیقه
در این قسمت با راه های پرداخت شخصیت آشنا می شویم.
۷
تغییر و تحول در شخصیت داستان
۹:۵۵ دقیقه
در ادامه مبحث شخصیت پردازی در داستان، در این قسمت تغییر و تحول در شخصیت داستان بیان می شود.
۸
معرفی دو نوع شخصیت ساده و جامع در داستان
۳۰:۵۹ دقیقه
دو نوع شخصیت ساده و جامع در داستان در این بخش معرفی می شوند.
۹
راه های فرعی شخصیت پردازی – بخش اول
۱۶:۱۹ دقیقه
بعد از راه هایی که در مورد شخصیت پردازی توضیح داده شد، چند راه فرعی و کم اهمیت تر در این قسمت و دو قسمت بعدی معرفی خواهد شد.
۱۰
راه های فرعی شخصیت پردازی – بخش دوم
۲۸:۲۹ دقیقه
ادامه راه های فرعی شخصیت پردازی در این قسمت بیان می شود.
۱۱
راه های فرعی شخصیت پردازی – بخش سوم
۲۴:۱۴ دقیقه
آخرین راه های فرعی شخصیت پردازی که نیاز است در این دوره آموزش ببینیم، در این قسمت توضیح داده میشود.
۱۲
استفاده از گفت و گو در شخصیت پردازی
۲۵:۲۹ دقیقه
استفاده از گفت و گو در شخصیت پردازی آخرین مطلبی است که در بخش شخصیت پردازی داستان بیان می شود.
۱۳
تمرین سوم آموزش نویسندگی
عناصر شش گانه داستان - زاویه دید
۱
تعریف زاویه دید و انواع آن
۲۰ دقیقه
از این قسمت وارد بخش جدیدی از دوره می شویم و در مورد عنصر بعدی از عناصر شش گانه داستان، زاویه دید صحبت خواهد شد.
۲
زاویه دید اول شخص مفرد
۲۶:۵۲ دقیقه
در قسمت قبلی با مفهوم زاویه دید آشنا شدیم. حالا یکی از انواع آن شرح داده می شود.
۳
خصوصیات زاویه دید اول شخص
۱۴:۲۰ دقیقه
در ادامه زاویه دید اول شخص، در این قسمت با نقاط ضعف و قوت آن آشنا خواهیم شد.
۴
شیوه نامه نگاری
۱۹:۲۷ دقیقه
در این قسمت و چند قسمت بعدی، چند شیوه از شیوه های زاویه دید اول شخص بیان می شود. شیوه نامه نگاری در این قسمت توضیح داده خواهد شد.
۵
شیوه دفتر خاطرات
۱۶:۰۶ دقیقه
شیوه دفتر خاطرات، مبحثی است که در ادامه شیوه های زاویه دید اول شخص توضیح داده می شود.
۶
شیوه بیانی تک گویی درونی
۱۸:۵۸ دقیقه
زاویه دید اول شخص، روش بیانی تک گویی درونی در این قسمت آموزش داده می شود.
۷
شیوه بیانی تک گویی بیرونی
۲۷:۲۳ دقیقه
بعد از توضیح در مورد شیوه بیانی تک گویی درونی، یک روش دیگر که بسیار به آن شباهت دارد در این قسمت توضیح داده می شود. این شیوه، بیانی تک گویی بیرونی (نمایشی) نام دارد.
۸
نکاتی در باره شیوه بیانی تک گویی درونی و بیرونی
۱۶:۴۷ دقیقه
در دو قست قبلی با شیوه بیانی تک گویی درونی و بیرونی آشنا شدیم. در این قسمت نکات تکمیلی در مورد آن ها آموزش داده می شود.
۹
زاویه دید سوم شخص
۲۵:۳۹ دقیقه
بعد از نکاتی که در مورد زاویه دید اول شخص و روش های آن در قسمت های قبل آموش دیدیدم، در این قسمت وارد مبحث سوم شخص در زاویه دید می شویم.
۱۰
زاویه دید دانای کل محدود
۱۸:۳۴ دقیقه
در ادامه توضیح درباره انواع زاویه دید، در این قسمت به زاویه دید دانای کل محدود می پردازیم.
۱۱
زاویه دید نمایشی
۳۰:۵۸ دقیقه
زاویه دید نمایشی مبحثی است که در این قسمت در مورد آن صحبت خواهد شد.
۱۲
زاویه دید شناور
۳۲:۲۳ دقیقه
زاویه دید شناور، زاویه دیدی است که در این قسمت با آن آشنا خواهیم شد.
۱۳
یاداوری بخش های پرداخت داستان، شخصیت پردازی و زاویه دید
۳۴:۰۸ دقیقه
در این قسمت خلاصه ای از تمامی مطالب گفته شده این دوره در مورد داستان نویسی، مرور می شود.
۱۴
تمرین چهارم آموزش نویسندگی
عناصر شش گانه داستان - زبان و لحن
۱
کلمات در داستان
۲۰:۲۳ دقیقه
در قسمت اول بخش اول عنصر زبان و لحن در داستان، در مورد کلمه که مهم ترین ابزار دست نویسنده است صحبت می شود.
۲
تناسب نثر با داستان
۲۱:۰۷ دقیقه
در ادامه بحث زبان و لحن در داستان نویسی، در این قسمت با نثر و تناسب آن با داستان آشنا می شویم.
۳
تازگی و زنده بودن نثر
۲۷:۱۲ دقیقه
در ادامه توضیحات در مورد ویژگی های نثر مناسب داستان، ویژگی های دیگری از جمله تازگی و زنده بودن گفته میشود.
۴
ایجاز (کم و گزیده گفتن)
۳۴:۰۴ دقیقه
یکی از نکات مهمی که در داستان نویسی باید رعایت شود، ایجاز به معنی کم و گزیده گفتن است که در این قسمت به توضیح آن می پردازیم.
۵
تمرین پنجم آموزش نویسندگی
عناصر شش گانه داستان - فضا در داستان
۱
توضیح عنصر فضا در داستان – قسمت اول
۲۶:۳۹ دقیقه
بعد از آشنایی با 4 عنصر از عناصر شش گانه داستان، در این قسمت و قست بعدی، نکاتی در مورد عنصر فضا توضیح داده می شود.
۲
توضیح عنصر فضا در داستان – قسمت دوم
۳۱:۴۹ دقیقه
ادامه توضیحات در مورد عنصر فضا در داستان در این قسمت گفته می شود.
عناصر شش گانه داستان - درون مایه
۱
تعرف دورن مایه و عناوین به کار رفته آن
۲۷:۵۰ دقیقه
از این قسمت وارد توضیح در مورد ششمین عنصر اصلی داستان می شویم. در این قسمت درون مایه و عناوینی که برای آن به کار رفته صحبت می شود.
۲
اهمیت درون مایه در داستان
۲۶:۵۱ دقیقه
در قسمت قبل با مفهوم درون مایه آشنا شدیم. حالا اهمیت آن در داستان توضیح داده می شود.
۳
رابطه موضوع با درون مایه
۲۵:۳۵ دقیقه
در ابتدای این قسمت به رابطه موضوع با درون مایه می پردازیم. در ادامه نحوه طرح درون مایه در داستان آموزش داده می شود.
۴
توضیح چند نکته در مورد درون مایه
۳۰:۰۹ دقیقه
در ادامه توضیحات در مورد عنصر دورن مایه داستان، چند نکته کلیدی را آموزش میبینیم.
۵
نقد و قضاوت ارزشی درون مایه
۲۲:۴۸ دقیقه
در این قسمت در مورد یکی از انحرافاتی که برخی در مورد ماهیت داستان ایجاد کرده اند، توضیح داده می شود.
۶
ادامه مبحث نقد درمورد درون مایه
۳۳:۴۶ دقیقه
ادامه توضیحات در مورد صحیح بودن یا نبودن نقد کردن دورن مایه داستان در این قسمت گفته می شود.
۷
تمرین ششم آموزش نویسندگی
خصوصیات داستان کوتاه
۱
انتخاب نام داستان
۲۷:۵۶ دقیقه
چگونگی انتخاب کردن نام داستان در این قسمت آموزش داده می شود.
۲
تعریف داستان
۲۶:۰۵ دقیقه
در این قسمت از دوره به این سوال پاسخ داده می شود که داستان چیست ؟
۳
ادامه توضیحات در مورد پیشینه داستان کوتاه
۲۶:۱۱ دقیقه
ادامه توضیحاتی که در قسمت قبلی در مورد پیشینه داستان کوتاه بیان شد، در این قسمت گفته می شود.
خیر. محتوای دوره طوری طراحی شده که هم برای مبتدیان مفید باشد و هم برای کسانی که تجربه دارند. تمرینها و بازخوردها به سطح هر شرکتکننده تنظیم میشوند تا هر کس در نقطهی خودش رشد کند. بسیاری از شرکتکنندگان باتجربه گفتهاند مفاهیم این دوره نگاهشان به نوشتن را عوض کرده است.
تفاوت اصلی در رویکرد آموزشی و تجربه طولانی مدت استاد است. این دوره صرفاً تدریس تئوری نیست؛ تمرینمحور است و در طول مسیر از تجربه چند ده ساله استاد بهره میبرید. علاوه بر این، تمرکز ما بر «تفکر نویسندگی» است، یعنی یادگیری طرز فکر نویسنده، نه فقط تکنیکهای سطحی.
خیر. ما باور داریم نویسندگی «مهارت» است، نه «استعداد ذاتی». فقط کافیست اهل یادگیری و تمرین باشید. مسیر رشد در نویسندگی با آموزش درست و تمرین هدفمند برای همه ممکن است.
بله، این دوره فقط برای رماننویسها نیست. اگر در حوزهی تولید محتوا، کپیرایتینگ، شبکههای اجتماعی یا حتی آموزش و سخنرانی فعالیت دارید، یادگیری اصول نویسندگی و روایتگری کمک میکند پیامهایتان تأثیرگذارتر، جذابتر و انسانیتر شوند. در واقع، نویسندگی یعنی توانایی بیان مؤثر، نه فقط نوشتن داستان.
محمدرضا سرشار مشهور به رضا رهگذر، متولد 1332، سابقه بیست وچهار سال گویندگی «قصه ظهر جمعه» شبکه سراسری رادیو و دو سال قصه گویی در برنامه نوجوان شبکه یک سیما(آستانه)
مدرس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، و تدریس به استادان زبان فارسی دانشگاههای هند و پاکستان (۱۳۷۶)، دست کم ۲۶ جایزه را در سطح کشور به خود اختصاص داده وبرخی از آنها، در داخل و خارج کشور، به زبانهای انگلیسی و اردو، ترجمه شدهاست. نشریه بین المللی who is who، در سال ۱۳۷۳، نام وی را به عنوان یکی از مشاهیر فرهنگ ایران به ثبت رساند.
افزون بر این آثار، از سرشار دهها مقاله، نقد و مصاحبههای تخصصی، در مطبوعات مختلف کشور به چاپ رسیده که هنوز مجالی برای تدوین آنها به صورت کتاب به دست نیاورده، اما ۴ عنوان کتاب جدید او، در دست چاپ است.
معلمی، چند سال تدریس در دانشگاه تهران، چند سال مدیری گروه آینده سازان و سردبیری همزمان سه برنامه رادیویی، ۲۴ سال گویندگی قصه ظهر جمعه، سردبیری چهار مجله ویژه کودکان و نوجوانان، سردبیری دو فصلنامه تخصی ادبی، عضویت در شورای سردبیری یک مجله تخصصی، ۱۵ سال داوری کتاب سال وزارت ارشاد، پنج سال عضویت در هیئت نظارت بر کتابهای کودکان و نوجوانان، دبیری گروه ادب و هنر دو روزنامه، مدیریت هیئت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سه دوره ریاست هیئت مدیره انجمن قلم ایران، دو دوره عضویت در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، چند سال سرپرستی واحد ادبیات حوزه هنری و... از مسئولیتهای سرشار طی سالهای پس از انقلاب بودهاست.
مطالب مرتبط آموزش نویسندگی با رویکرد داستان نویسی – آفلاین