آموزش نویسندگی با رویکرد داستان نویسی – آفلاین
آموزش نویسندگی و داستان نویسی
شده تا حالا دغدغه ذهنیتون باشه!؟ حتما تا به حال خاطرات و تجربههایی را در زندگی خود، اقوام و یا آشنایان خود داشتید و یا دیدهاید که دلتان خواسته آنها را بصورت داستان بنویسید. اما نوشتن داریم تا نوشتن! احتمالا ممکن است در ذهنتان بصورت خیالی نوشته باشید اما همینکه قلم به دست گرفته اید، متوجه شدید که نمیتوانید. از کجا شروع کنم؟ از نگاه خودم بنویسم؟ چگونه نویسنده شویم و چطور بنویسیم تا متن ما برای همه خوانندگان جذاب باشد؟ و سوالاتی از این دست. بله داشتن استعداد و برخورداری از ذهن خلاق، موهبت الهی است؛ اما حقیقت این است که بدون داشتن اطلاعِ کامل از اصول، شرایط و لوازم نویسندگی، هیچ فرد با ذوق و استعدادی به نگارش صحیح دست پیدا نخواهد کرد و نویسنده نخواهد شد. نویسنده «بودن» معنا ندارد، هیچکس از بدو تولد نویسنده نیست و برای نویسنده «شدن» باید با آموزش نویسندگی در مدرسه نویسندگی و تمرینهای نوشتن تربیت شد. آموزشهایی کامل با اساتیدی ممتاز و درجه یک تا پیوستن به خیل نویسندگان.
دوره آموزش نویسندگی با رویکرد داستان نویسی برای چه کسانی مفید است؟!
به طور کلی نویسنده کسی است که به نوشتن بپردازد و متنی را تولید کند. کار اصلی نویسندهها رساندن پیام با استفاده از روشهای موثر و با بهترین کیفیت به گیرنده است. البته برخلاف تفکر بسیاری از افراد نباید نویسنده را با نویسنده نهفته یا راوی داستان اشتباه گرفت. نویسنده نهفته یک داستان، نویسنده واقعی آن نیست، در واقع کسیست که هنگام خواندن داستان در ذهن مخاطب شکل میگیرد. و نویسنده یک داستان شخصی واقعی است که با خلاقیت و استفاده از اصول داستان نویسی، متن داستان را خلق میکند. شاید علاقهمندان به حوزه کتاب و نویسندگی، کتابهای مختلفی در حوزه نویسندگی بخوانند. اما تاثیر کارگاه نویسندگی، کلاس آموزشنویسندگی، حضور در مدرسه نویسندگی و ارتباط با اساتید هیچوقت با کتاب و متون عوض نمیشوند. هر کسی که به حوزه نوشتن، رمان نویسی یا نوشتن رمان، فیلمنامه نویسی، داستان کوتاه و هر نوعی از داستان علاقه داشتهباشد میتواند مخاطب دوره اموزش نویسندگی با رویکرد داستان نویسی باشد.
پیش نیاز های شرکت در دوره نویسندگی
با توجه به اینکه در این دوره از نکات ابتدایی نویسندگی تا اصول داستان نویسی تدریس می شود، اگر به دنبال ورود به دنیای نوشتن، نویسندگی خلاق، نویسندگی ادبی و حتی نویسندگی علمی هستید، و علاقه و انگیزه کافی برای داستان نویسی دارید، کلاس نویسندگی برای شما مفید است. اگر قصد دارید ایده های ذهنی خود را با استفاده از روش های اصولی به یک داستان خوب و جذاب برای مخاطب تبدیل کنید، پش نیاز شرکت در دوره نویسندگی را دارا هستید.
پس از اتمام کلاس های نویسندگی چه چیزهایی یاد میگیریم ؟!
طرح درس کلاس داستان نویسی به تفصیل در صفحه موجود است اما به صورت خلاصه شما در ابتدای کلاس نویسندگی آنلاین با نکات اولیه در مورد هنر و نویسندگی و اینکه چرا باید برای آموزش نوشتن در این دوره ها شرکت کنیم توضیح داده می شود. در ادامه راه های ایدهیابی برای موضوعات و موقعیتهای مختلفی که قابلیت تبدیل شدن به داستان را دارند بیان میشود. و در نهایت عناصر ششگانه داستان (پیرنگ، شخصیتپردازی، زاویه دید، زبان و لحن داستان و فضاسازی) و روشهایی که ایده مدنظر را به یک داستان تبدیل کنیم آموزش داده میشود.
آیا دوره نویسندگی منابع کمک آموزشی نیز دارد ؟
شما می توانید در فروشگاه طلوع حق، کتاب هایی که استاد در دوره به آن اشاره کرده اند را سفارش دهید و استفاده کنید.
پیشینه، نقش و اهمیت داستان در زندگی انسان
((داستان)) و ((داستانگویی)) پدیده ای است که پیشینه ی آن، به قدمت پیدایش زبان و گویایی آدمیزاد است. آن چنان که، تقریبا هیچ قوم و ملت کهنی را نمی توان یافت که دارای داستانها و حکایتهای مذهبی، حماسی، اجتماعی، مذهبی و امثال آنها نباشد.
گفته میشود:((یکی از مهم ترین خواستگاه های نخستین قصه ها، اعتقادات دینی و مذهبی بشر است. بیشتر قصه ها و افسانه های دوران باستان، ریشه در باورهای دینی بشر دارد.حتی در قصه های سرگرم کننده و غیر دینی، رنگ و صبغه ی اعتقادات ما بعد الطبیعی بشر، در قالب خدایان افسانه ای، نمودار شده است.))
جهت خرید کتاب اینجا کلیک کنید
نقش ادبی:کارکردها، آفات
(نقد) در لغت به معنی (محک زدن)، (سنجیدن)، (تشخیص خوب از بد)، (آشکار کردن محاسن و معایب)، (بهین چیزی را برگزیدن و نظر کردن در اهم، به قصد بازشناسی سره از ناسره) و (تشخیص زر خالص از ناخالص) است. هرگاه این کار در مورد آثار ادبی صورت پذیرد، حاصل آن را (نقد ادبی) گویند.
جهت خرید کتاب اینجا کلیک کنید
سلول بنیادین داستان
در این کتاب کوچک، کوشش ما بر این است که پس از بحثی کوتاه درباره ی چیستی(ماهیت) این نقطه آغاز شکل گیری ابداع ادبی – صرفا داستان – در ضمیر نویسنده، با استفاده از تجربه های عملی نویسندگان مختلف ئاخلی و خارجی، راههای فعال سازی ذهن را، برای کسب آمادگی هرچه بیشتر و سریع تر، در جهت ایجاد نقطه ی آغاز مذکور، و پرورش صحیح آن، بیان کنیم.
جهت خرید کتاب اینجا کلیک کنید
روش ارائه این دوره به چه صورت است ؟!
دوره های مدرسه مهارتی طلوع، تماما مبتنی بر جدیدترین استانداردهای جهانی آموزشی و تجربه آموزشی 8 ساله موسسه طلوع تهیه شده است. دوره داستان نویسی در استودیوی آموزشی با بهترین کیفیت صدا و تصویر ضبط شده و امکان مشاهده بارها و بارهای هر قسمت به راحتی وجود دارد. ویژگیهای شاخص این دوره:
سبک آموزشی نوین: تدریس اساتید با شیوه نامه آموزشی موسسه طلوع مبتنی بر استانداردهای آموزش جهانی است و با نظارت کارشناس و کارگردان آموزشی می باشد.
آزمون: هر دوره شامل چند آزمون است، با آزمون های درسی، شما امکان محک زدن آموزش های خود را پیدا میکنید. این آزمون ها به صورت آنی پس از ارائه نمره داده میشود و امکان تکرار آزمون نیز وجود دارد.
تمرین: در قسمت های مختلف دوره، تمرین هایی گذاشته شده است که توسط استاد طراحی شده است. پس از ارسال تمرین توسط دانشجو، استاد دوره تمرین را بررسی و نظر و راهنمایی های خود را برای دانشجو ارسال مینماید یعنی در طول دوره چند بار امکان استفاده از نظر استاد به صورت شخصی برای خود را خواهید داشت.
گواهینامه: پس از طی کامل همه قسمت های دوره، گذراندن آزمون ها و ارسال تمارین، گواهینامه شما صادر و قابل دانلود در پنل کاربریتان خواهد بود.
جلسه برخط: پس از اتمام دوره دانشجویان میتوانند درخواست شرکت در جلسه برخط با استاد دوره را توسط سایت ارسال کنند. پس از به حدنصاب رسیدن دانشجویان درخواست دهنده جلسه ای آنلاین با حضور استاد برگزار میگردد.
توجه: با توجه به متد استریمینگ آموزشی در مدرسه مجازی طلوع، و نیاز به شرکت در مراحل طراحی شده مانند تمارین و آزمون ها، نمایش محتوای دوره تنها از طریق مراجعه با پروفایل خود به سایت مقدور است و نیازی به دانلود ویدئوها نمیباشد و این امکان نیز وجود ندارد. محتوای آموزشی برای همیشه در دسترس شماست و میتوانید بارها و بارها آن را مشاهده نمایید و حتی از به روزرسانی های احتمالی آن بهره مند گردید.
کلاس های دوره آموزش نویسندگی با رویکرد داستان نویسی – آفلاین
مقدمه دوره نویسندگی
در قسمت اول دوره درباره پاسخ به این سوال که چرا باید در دوره های ادبی شرکت کنیم صحبت میشود.
شرایط موفقیت در دوره های آموزشی هنری، مثل همین دوره آموزش نویسندگی در این قسمت توضیح داده میشود.
در این قسمت زیابیی در هنر توضیح داده میشود.
برخی شگرد های ایجاد زیبایی در آثار هنری در این قسمت معرفی خواهند شد.
در آخرین قسمت بخش مقدمات دوره، خلاصه مباحثی که قرار است در این دوره یاد بگیریم گفته میشود.
راه های ایده یابی برای داستان
از این قسمت وارد بخش ایده یابی برای داستان میشویم. الهام در هنر مطلبی است که در این قسمت درباره آن توضیح داده میشود.
در این قسمت با نام هایی که ویژه آغاز شکل گیری داستان است آشنا میشویم.
در این قسمت با مفهوم سلول بنیادین داستان آشنا خواهیم شد. در قسمت های بعد نکات بیشتری در مورد این مفهوم توضیح داده میشود.
در این قسمت با جرقه اولیه در داستان آشنا خواهیم شد. در ادامه در مورد تاثیر آن بر روان هنرمند صحبت میشود.
در ادامه بخش سلول بنیادین داستان، با بخش های دیگری از این موضوع آشنا خواهیم شد.
بعد از مباحثی که در مورد سلول بنیادین داستان آموختیم، در این قسمت روش های عملی ایده یابی در داستان نویسی را آموزش میبینیم.
در ادامه روش های عملی برای ایده یابی در داستان، با چند روش کاربردی دیگر آشنا خواهیم شد.
در قسمت های قبل با موضوع فعال کردن ذهن برای ایده یابی آشنا شدیم. حالا راه های مختلفی برای این کار آموزش میبینیم.
با یکی دیگر از راه های ایده یابی که گسترش و عمق بخشی به تجارت شخصی است آشنا خواهیم شد.
مسافرت و قرار گرفتن در فضای های جدید یکی دیگر از راه های ایده یابی برای داستان است که در این قسمت راجع به آن صحبت می شود.
یکی از مهم ترین راه ها برای ایده یابی تمرکز بر یک موضوع است که در این قسمت به توضیح در این مورد پرداخته می شود.
چگونگی استفاده از ایده ها، کابوس ها و مرور خاطرات در این قسمت توضیح داده می شود.
یکی دیگر از روش های ایده یابی برای داستان نویسی مرور خاطرات و اتفاقاتی است که در گذشته برایمان رخ داده است. در این قسمت راجع به این روش صحبت می شود.
مطالعه متأملانه آثار ارزشمند ادبی نیز یکی دیگر از راه های ایده یابی است که در این قسمت به آنم پرداخته میشود.
در ادامه مبحث روش های ایده یابی، مطالعه وسیع در سایر زمینه ها توضیح داده می شود.
مراجعه به لغت نامه، فرهنگ نامه، تماشای فیلم، نقاشی و شنیدن موسیقی و نشست و برخواست با افراد ویژه و حفظ ارتباط با نویسندگان و محافل ادبی نکات مهمی است که در این قسمت به توضیح در مورد آن ها پرداخته میشود.
در این قسمت چند نکته جدید در مورد پیداکردن ایده برای نوشتن دستان، از جمله امروزی کردن داستان های قدیمی توضیح داده می شود.
صفحه حوادث روزنامه ها و قرار دادن شخصیتی ویژه در شرایط حساس میتواند به پیدا کردن سلول های بنیادین داستان(ایده یابی) بسیار کمک کند که به توضیح در مورد آن پرداخته می شود.
در آخرین قسمتی که به بخش ایده یابی مربوط می شود به نوشتن مداوم و منظم، داستان نویسی دو یا چند نفره.
عناصر شش گانه داستان - پیرنگ
بعد از بخش سلول بنیادین و پیدا کردن ایده مناسب، در این بخش آموزش میبینیم که ایده را به داستان تبدیل تبدیل کنیم. و در قسمت اول این بخش با مفهوم قصه و تفاوت آن با داستان آشنا میشویم.
در این قسمت یاد میگیریم که چگونه قصه را به یک داستان خوب و به چه شکل آن را جذاب کنیم.
در دو قسمت قبلی این بخش با مقدمات پیرنگ آشنا شدیم. در این قسمت مفهوم پیرنگ توضیح داده می شود.
در ابتدای این قسمت تفاوت پیرنگ و در ادامه داستان های واقعیت گرا و غیر واقعیت گرا و ویژگی های آن ها توضیح داده می شود.
بعد از بحث در مورد داستان های واقعیت گرا، در بخش پنجم پیرنگ رابطه سببیت بیان میشود.
در این بخش یک بحث بسیار کلیدی و ساده در پیرنگ توضیح داده می شود. توضیحات این قسمت پاسخ به این سوال است که داستان از کجا آغاز می شود؟
در این قسمت توضیحی در مورد عامل های کشش داستان داده میشود. در ادامه در مورد مهم ترین آن ها بحث می شود.
در قسمت های قبی با پیرنگ آشنا شدیم. در این قسمت و قسمت بعدی نکاتی کاربردی در طراحی پیرنگ آموزش میبنیم که به قوی تر شدن داستان کمک بسیار زیادی میکند.
در قسمت آخر پیرنگ، ادامه نکات و ملاحظاتی که رعایت آن در طراحی پیرنگ کمک میکند، آموزش داده میشود.
عناصر شش گانه داستان - شخصیت پردازی
از این قسمت وارد دومین عنصر از عناصر شش گانه، یعنی شخصیت پردازی می شویم.
در این قسمت در مورد اهمیت شخصیت پردازی در داستان صحبت می شود.
در قسمت های قبل با شخصیت پردازی و اهمیت آن در داستان آشنا شدیم. حالا در این قسمت تفاوت شخصیت پردازی در داستان های قدیمی و جدید، توضیح داده می شود.
با 12 عاملی که در شکل گیری شخصیت موثر است، در این قسمت آشنا خواهیم شد. در ادامه 2 مورد از آن ها توضیح داده می شود.
ادامه عواملی که در شکل گیری شخصیت در داستان نویسی موثر هستند، توضیح داده می شود.
در این قسمت با راه های پرداخت شخصیت آشنا می شویم.
در ادامه مبحث شخصیت پردازی در داستان، در این قسمت تغییر و تحول در شخصیت داستان بیان می شود.
دو نوع شخصیت ساده و جامع در داستان در این بخش معرفی می شوند.
بعد از راه هایی که در مورد شخصیت پردازی توضیح داده شد، چند راه فرعی و کم اهمیت تر در این قسمت و دو قسمت بعدی معرفی خواهد شد.
ادامه راه های فرعی شخصیت پردازی در این قسمت بیان می شود.
آخرین راه های فرعی شخصیت پردازی که نیاز است در این دوره آموزش ببینیم، در این قسمت توضیح داده میشود.
استفاده از گفت و گو در شخصیت پردازی آخرین مطلبی است که در بخش شخصیت پردازی داستان بیان می شود.
عناصر شش گانه داستان - زاویه دید
از این قسمت وارد بخش جدیدی از دوره می شویم و در مورد عنصر بعدی از عناصر شش گانه داستان، زاویه دید صحبت خواهد شد.
در قسمت قبلی با مفهوم زاویه دید آشنا شدیم. حالا یکی از انواع آن شرح داده می شود.
در ادامه زاویه دید اول شخص، در این قسمت با نقاط ضعف و قوت آن آشنا خواهیم شد.
در این قسمت و چند قسمت بعدی، چند شیوه از شیوه های زاویه دید اول شخص بیان می شود. شیوه نامه نگاری در این قسمت توضیح داده خواهد شد.
شیوه دفتر خاطرات، مبحثی است که در ادامه شیوه های زاویه دید اول شخص توضیح داده می شود.
زاویه دید اول شخص، روش بیانی تک گویی درونی در این قسمت آموزش داده می شود.
بعد از توضیح در مورد شیوه بیانی تک گویی درونی، یک روش دیگر که بسیار به آن شباهت دارد در این قسمت توضیح داده می شود. این شیوه، بیانی تک گویی بیرونی (نمایشی) نام دارد.
در دو قست قبلی با شیوه بیانی تک گویی درونی و بیرونی آشنا شدیم. در این قسمت نکات تکمیلی در مورد آن ها آموزش داده می شود.
بعد از نکاتی که در مورد زاویه دید اول شخص و روش های آن در قسمت های قبل آموش دیدیدم، در این قسمت وارد مبحث سوم شخص در زاویه دید می شویم.
در ادامه توضیح درباره انواع زاویه دید، در این قسمت به زاویه دید دانای کل محدود می پردازیم.
زاویه دید نمایشی مبحثی است که در این قسمت در مورد آن صحبت خواهد شد.
زاویه دید شناور، زاویه دیدی است که در این قسمت با آن آشنا خواهیم شد.
در این قسمت خلاصه ای از تمامی مطالب گفته شده این دوره در مورد داستان نویسی، مرور می شود.
عناصر شش گانه داستان - زبان و لحن
در قسمت اول بخش اول عنصر زبان و لحن در داستان، در مورد کلمه که مهم ترین ابزار دست نویسنده است صحبت می شود.
در ادامه بحث زبان و لحن در داستان نویسی، در این قسمت با نثر و تناسب آن با داستان آشنا می شویم.
در ادامه توضیحات در مورد ویژگی های نثر مناسب داستان، ویژگی های دیگری از جمله تازگی و زنده بودن گفته میشود.
یکی از نکات مهمی که در داستان نویسی باید رعایت شود، ایجاز به معنی کم و گزیده گفتن است که در این قسمت به توضیح آن می پردازیم.
عناصر شش گانه داستان - فضا در داستان
بعد از آشنایی با 4 عنصر از عناصر شش گانه داستان، در این قسمت و قست بعدی، نکاتی در مورد عنصر فضا توضیح داده می شود.
ادامه توضیحات در مورد عنصر فضا در داستان در این قسمت گفته می شود.
عناصر شش گانه داستان - درون مایه
از این قسمت وارد توضیح در مورد ششمین عنصر اصلی داستان می شویم. در این قسمت درون مایه و عناوینی که برای آن به کار رفته صحبت می شود.
در قسمت قبل با مفهوم درون مایه آشنا شدیم. حالا اهمیت آن در داستان توضیح داده می شود.
در ابتدای این قسمت به رابطه موضوع با درون مایه می پردازیم. در ادامه نحوه طرح درون مایه در داستان آموزش داده می شود.
در ادامه توضیحات در مورد عنصر دورن مایه داستان، چند نکته کلیدی را آموزش میبینیم.
در این قسمت در مورد یکی از انحرافاتی که برخی در مورد ماهیت داستان ایجاد کرده اند، توضیح داده می شود.
ادامه توضیحات در مورد صحیح بودن یا نبودن نقد کردن دورن مایه داستان در این قسمت گفته می شود.
خصوصیات داستان کوتاه
چگونگی انتخاب کردن نام داستان در این قسمت آموزش داده می شود.
در این قسمت از دوره به این سوال پاسخ داده می شود که داستان چیست ؟
ادامه توضیحاتی که در قسمت قبلی در مورد پیشینه داستان کوتاه بیان شد، در این قسمت گفته می شود.
بحثی دیگر در مورد داستان کوتاه آموزش داده می شود.
در آخرین قسمت از این بخش با دو نوع ادبیات داستانی تحلیلی و تفریحی آشنا می شویم.
ابزار های عمده روایت
از این قسمت وارد بحث ابزار های روایت می شویم.
در ادامه مباحث جلسه گذشته، نکاتی در مورد توصیف، صحنه و تلخیص آموزش داده می شود.
در این قسمت هم به مبحث ابزار های عمده روایت می پردازیم توضیحاتی در مورد توصیف گفته می شود.
بعد از نکاتی که در مورد توصیح آموزش دیدیم، با نوع از آن آشنا می شویم.
گذار در داستان به معنی گدار، در قسمت آخر بخش ابزار ها توضیح داده می شود.
قالب های ادبی نزدیک به داستان
در بخش آخر دوره به توضیحاتی در مورد چند نوع قالب ادبی که بسیار نزدیک به داستان است، صحبت میکنیم.
گزارش به معنای خبر، قالبی است که در این قسمت در مورد آن صحبت می شود.
در ادامه بحث در مورد قالب هاب ادبی نزدیک به داستان، در این قسمت سفر نامه توضیح داده می شود.
قطعه به معنای یک قسمت از چیزی، قالب بعدی است که با آن آشنا خواهیم شد.
در آخرین قسمت از بخش گونه های نزدیک به داستان، مقامه معرفی می شود.